اصول گرافیکی

اصول طراحی جلد کتاب (قسمت دوم)

۳ نوشته یا تصویر؟ کدام مهمتر است؟
شین ماتسوگانا: طراحی جلد بدون مفهوم ممکن نیست، جلد بازتاب نمادین مفاهیم کتاب است. تفسیرهای کلمه نمادین: با آرامش ـ به‌طور چشمگیر ـ ساده ـ قدرتمند و در کارهای من رابطه نوشته و تصور رابطه متغییری است و به سبک کارم برای انتقال بصری مفاهیم کتاب به خواننده بستگی دارد. اهمیتی ندارد که کدامیک مهمتر است، این دو باید مکمل هم باشند.
صادق قره مصطفی: نوشته مهم‌تر است. بدون نوشته طراحی جلد ممکن نیست ولی بدون تصویر ممکن است.
یوگنی کورنیف: من میتوانم جلد کتاب را بدون تصویر تصور کنم. شرط یک طرح خوب استفاده از تصویر و نوشته یا هر دو نیست بلکه ایده مهم است. اگر در جلدی نوشته ها را به‌عنوان بخشی از تصویر در هم بافته شده تصور کنیم پس طراحی جلد بدون نوشته هم امکانپذیر است.مثلا جلد کتاب شامل تصویری از یک شخص با لباس کار باشد و عنوان بر روی جیب لباسش نوشته شده باشد.
آندره باندرانیکو: برای من اصل طراحی جلد است، کمپوزیسیون حروف جدا از تصویر و تصویر جدا از حروف طراحی می‌شود این کار برای من خلاصی از تابوی کانستراکتیویسم است. جلد کتاب را با انتخاب یک فونت شروع می‌کنم، فونت خیلی مهم است، نوشته خیلی اهمیت دارد. از ابتدا مشخص می‌کنم که جلد از حروف یا از تصویر تشکیل شود، سپس در کارهای من، حروف و تصویر کاملا جدا طراحی می‌شوند. وقتی از حروف استفاده می‌کنم آنها را به‌عنوان تصویر در نظر می‌گیرم، سپس آثار من می‌توانند از نوشته یا تصویر یا هر دو تشکیل شود.
بوریس تروفیموف: برای من هم نوشته حکم تصویر را دارد. من هرگز معتقد به تکرار نیستم؛ تصویر چیزی نشان دهد و نوشته همان را بگوید. این دو باید مکمل همدیگر باشند. به نظر من نوشته می‌تواند تبدیل به تصویر شده و حتی بیشتر از یک تصویر باشد.

۴ با عنوان‌های ۲ زبانه چگونه برخورد می‌کنید؟ اول نسخه‌ی زبان اصلی را طراحی می‌کنید و بعد ترجمه را اضافه می‌کنید؟ یا هم‌زمان انجام می‌دهید؟
شین ماتسوگانا: چون من ژاپنی هستم در این مواقع زبان ژاپنی در اولویت قرار دارد، ولی در روند طراحی، همزمان شروع می‌کنم.
صادق قره مصطفی: همزمان
یوگنی کورنیف: به روسی بیشتر توجه میکنم چون لاتین خود به خود زیباست ولی حروف روسی کار می‌خواهند، البته حروف روسی جالبتر از آب درمی‌آیند. اگر روسی موفق شود پس کار طراحی تمام شده است. اما اگر قرار باشد این دو کنار هم باشند و روی هم اثر بگذارند کار را همزمان شروع می‌کنم
آندره باندرانیکو: این سوال برای طراحان روسی مطرح نیست، برای ما فضاهای مثبت و منفی، نازکی و ضخامت حروف و اندازه حروف مهم است. در طراحی مهم نیست از چه زبانی استفاده شود من همیشه سعی در ایجاد تضادی در حروف بودم.
بوریس تروفیموف: اصلا مهم نیست، مثل این است که ما ۲ خط تیتر داشته باشیم یا حجم نوشته‌ها زیاد باشد. البته عوامل دیگر هم هست؛ مثلا در طراحی یک کتاب برای روسی‌ها، تیتر فرانسوی آن، بهتر است ریزتر باشد. زبان‌های متفاوت در یک کتاب باید به جالبتر شدن کتاب کمک کنند، نه اینکه خود مسأله باشند.

۵ تفاوت طراحی جلد کتاب با طراحی پوستر چیست ؟
شین ماتسوگانا: خیلی شبیه هم هستند، اگر جلد کتاب مانند چهره باشد، پوستر مانند کل بدن است. جلد ماندگار ولی پوستر بی‌دوام است. جلد را به‌دست می‌گیریم و لذت می‌بدیم ولی پوستر را از دور تماشا می‌کنیم. جلد برای کسانی جذاب است که دوست دارند به آن توجه کنند ولی پوستر برای جلب همه است.
صادق قره مصطفی: خیلی تفاوت دارد. پوستر ۲ بعدی و جلد ۳ بعدی است. پوستر دموکراتیک‌تر است ـ طراحی آزادانه‌تر ـ بین فرستده و گیرنده پیام نظارتی وجود ندارد ـ مخاطب با پوستر فاصله دارد ولی جلد را لمس می‌کند ـ جلد خریدنی است ولی پوستر نه ـ پوستر موقتی و جلد دائمی است.
یوگنی کورنیف: بدون شک چیزهایی در هر دو مشترک است. جلد کتاب مثل معما یا سوالی است که کتاب جواب آن است ولی پوستر مفهوم را یکباره منتقل می‌کند.
آندره باندرانیکو: خیلی متفاوت است. ایده در پوستر به‌صورت خودکفا وجود دارد ولی در کتاب اینطور نیست. جلد بدون کتاب معنی ندارد؛ پوستر یک مقوله‌ی ایدئولوژیک است و بیشتر خصلت تبلیغاتی دارد. اگر از ترفندی در آن استفاده می‌شود باید بیننده خیلی سریع تحت تاثیر قرار بگیرد، درصورتیکه ممکن است در طراحی جلد همان ترفند استفاده شود ولی نباید خیلی روشن و مستقیم باشد. جلد کتاب نباید بالاتر از متنش باشد، بلکه باید خصلت کشف و شهود داشته باشد. اگر جلد کتاب را به یک داستان تشبیه کنیم پوستر علامت است.
بوریس تروفمیف: به‌نظر می‌رسد تفاوتی وجود نداشته باشد هر دو از یک سیستم بصری پیروی می‌کنند و هر دو باید به صورت یک نشان قابل توجه عمل کنند. اما هرکدام خصوصیات خاصی دارند. پوستر باید به تنهایی و به‌صورت خاصی بیننده را جذب کند در حالیکه کتاب اید از میان صدها کتاب دیگر جلب توجه کند. پوستر یک صفحه بدون حرکت است که روی دیوار نصب می‌شود درحالیکه کتاب قابل حرکت و قابل استفاده است که نه تنها ارزش خود را از دست نداده بلکه می‌تواند رفته رفته ارزشمند هم بشود.

منبع: لی آوت


برچسب ها : طراحی جلد کتاب , سفارش جلد کتاب , طراحی جلد , طراحی آرم شرکت , طراحی آرم , گرافیک , هنری ,
+ نوشته شده در يکشنبه 25 تير 1396ساعت 22:15 توسط فراز | | تعداد بازدید : 11