اصول گرافیکی

اصول طراحی جلد کتاب (قسمت اول)

۱) روند طراحی جلد کتاب چگونه باید باشد :


شین ماتسوگانا: چون طراحی کتاب را به‌طور کامل به عهده میگیرم، جلد آن را در آخرین مرحله طراحی می‌کنم چون در آخرین مرحله، تمام مفهوم کتاب را درک میکنم.
صادق قره مصطفی: اول متن را می‌خوانم تا آن‌را بفهمم حتی با ویراستار یا مولف یا مترجم هم صحبت می‌کنم تا ایده اصلی کتاب را بفهمم. پس ایده خود را پرورش داده و به مصورسازی آن می‌پردازم.
یوگنی کورنیف: بدون شک اول کتاب بعد روی جلد آن را طراحی می‌کنم، جلد کتاب اهمیت کمتری نسبت به کل آن دارد، جلد کتاب از داخل آن نشأت می‌گیرد، وقتی تصویر کلی معلوم شدجلد هم شکل میگیرد.
آندره باندرانیکو: از سبک کانستراکتیویسم روسی دوری می‌کنم چون با اینکه در زمان خود یک مکتب پیشرو بود ولی اکنون به عنوان ترمز برای حرکت‌های جدید عمل می‌کند، برای طراحان امروز روسیه، این سبک بسیار دورافتاده و ناهمخوان است. اول متن کتاب را می‌خوانم، سپس داستانی در ارتباط با متن کتاب خلق می‌کنم. الزاماً طراحی جلد نباید مستقیماً نماینده متن کتاب باشد بلکه می‌تواند بحث و مجادله‌ای با متن ایجاد کند. طراح باید چیزی را از متن کتاب تصویر کند که مولف قادر به گفتن آن نبوده است. جلد کتاب باید به فروش آن کمک کند در نتیجه طراحی جلد راه حلی است برای یک مشکل خاص.
بوریس تروفمیف: طراحی جلد کتاب ارتباطی محکم با مولف دارد و این مهمترین عامل در طراحی جلد است. اخیرا کتب ارزان قیمت مد شده که طراحی جلد بدون در نظر گرفتن محتوی داخل آن انجام می‌گیرد. جلد کتاب، صورت کتاب است و صددرصد وابسته به متن. در عین خواندن خواندن کتاب ایده‌ای ناگهانی ظهور می‌کند.


۲) به نظر شما طراحی جلد کتاب یک پروژه ۲ بعدی است یا ۳ بعدی ؟ نقش عطف و پشت جلد چیست؟


شین ماتسوگانا:
۲ بعدی، مثل همه چیزهای روی کاغذ، روی جلد هم ۲ بعدی و ایستا است.ولی ترتیب قرارگیری این تصاویر ۲ بعدی از طریق تحریک قوه‌ی بینایی و ذوق خواننده، احساس پویایی خامی را در او به وجود می‌اورد. جلد کتاب از این منظر ۳ بعدی است. پس پاسخ: هر دو
روی جلد: تیتراژ ابتدایی فیلم
ـ پشت جلد: اسامی پایان فیلم ـ عطف: برچسب روی قوطی فیلم
صادق قره مصطفی:
جلد، ویترین کتاب سه بعدی است. روی جلد، عطف و پشت جلد هرکدام کارکردهای متفاوتی دارند طراح باید برای همه سطوح و ارتباط آنها با یکدیگر به یک میزان اهمیت قائل شود.
یوگنی کورنیف: طراحی کتاب بعنوان پروژه
۳ بعدی شبیه یک پروسه است تا نتیجه. کتاب یک آسمان خراش فشرده است که متن و تصاویر دیوارهای آن را تامین می‌کنند و فضاهایی را که برایش در نظر گرفته شده به خود اختصاص می‌دهد. (کتاب= حجم) درست مثل یک ساختمان، اگر تصاویر و متن را ماده ی اصلی کتاب فرض کنیم، به‌راحتی طراحی دیوارهای اطراف را حدس می‌زنیم
آندره باندرانیکو: من در طراحی کتاب از پشت جلد خیلی استفاده می‌کنم. چون پشت جلد ادامه‌ی روی جلد و متصل به آن است در نتیجه درست نیست که این دو را از هم جدا کنیم. شاید برای خواننده
۲ بعدی باشد اما برای طراح ۳ بعدی است.
سه حیات کتاب : زمان خربد: جلد نقش اساسی دارد. زمان خواندن: خوننده نیم نگاهی به جلد می‌اندازد. زمان نگهداری در کتابخانه: عطف نقش اساسی دارد.
بوریس تروفمیف:
۳ بعدی + بعد چهارم که قابل اندازه‌گیری نیست. وقتی کتاب را ورق می‌زنیم، خاطره‌ای تصویری در ذهن ایجاد می‌شود که صرفا دیداری نیست. تصویر با موضوع از روی جلد به روی لفاف انتقال می‌یابد ( اگر لفافی باشد ) لفاف با اینکه برای محافظت از کتاب است ولی در طراحی می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد. کلیشه پشت جلد: گنجاندن عکس و خلاصه در رابطه با نویسنده، ولی من سعی می‌کنم هنرمندانه برخورد کنم.

این مطلب ادامه خواهد داشت!

منبع: گپ گرافیک


برچسب ها : طراحی جلد کتاب , طراحی جلد , سفارش طراحی جلد , طراحی آرم شرکت , طراحی آرم , طراحی جلد مجله ,
+ نوشته شده در دوشنبه 19 تير 1396ساعت 11:42 توسط فراز | | تعداد بازدید : 43